Maak een geluksplan

11.  Maak een geluksplan

Apathie kun je verdrijven met enthousiasme. En enthousiasme kan alleen voortkomen uit twee dingen. Ten eerste heb je een ideaalbeeld nodig, die je creativiteit opwekt. Ten tweede heb je een afgebakend, uitvoerbaar plan nodig om dat ideaalbeeld in de praktijk te realiseren.

—Arnold J. Toynbee

Zo werkt het bij gelukkig zijn op het werk: je ideaalbeeld wakkert je creativiteit aan. In de laatste twee hoofdstukken hebben we ons een soepel lopende, vibrerende, dynamische, efficiënte en gezellige werkplek voorgesteld. Een plek waar mensen enthousiast de dag beginnen en trots weer naar huis gaan, waar ze groeien en leren, waar ze geweldige dingen doen voor zichzelf, het bedrijf en de klanten, waar continu nieuwe ideeën worden uitgebroed, geïmplementeerd en gevierd. Stel je dat sfeertje eens voor. Hoor je het geroezemoes?

Behalve visie hebben we voor duurzaam enthousiasme ook een plan nodig. Maar laten we niet in de gebruikelijke valkuilen trappen:

  1. Een overambitieus doel stellen.
  2. Een vijftigstappenplan maken compleet met staafdiagrammen en deadlines.
  3. Zodanig commitment hebben aan het plan, dat het moet en zal slagen, wat er ook gebeurt.
  4. Achterraken op het plan, omdat je geen tijd vrij kunt maken naast je ‘echte werk’ voor de vijftig actiepunten.
  5. De moed verliezen en ermee kappen, omdat ’het wel zou zijn gelukt als het maar belangrijk genoeg was geweest’.

Dat komt je bekend voor? Probeer het dan eens op mijn manier:

  1. Maak een minder ambitieus plan dat gewoon leuk is.
  2. Doe elke dag iets kleins.
  3. Ga rustig door.
  4. Vier je resultaten.
  5. Deel anderen in je activiteiten.

Kortom: pluk het laaghangende fruit. Scoor een paar keer snel en makkelijk en ga vanaf dat punt weer verder.

Bekijk het onderstaande lijstje en vul het in. Er is ruimte is voor slechts vijf actiepunten en meer heb je ook niet nodig voor het plan. De actiepunten moeten aan deze criteria voldoen:

  • Snelheid: je moet het nu of uiterlijk volgende week kunnen doen.
  • Eenvoud: het moet iets zijn wat je honderd procent zeker kunt uitvoeren. Als je daaraan twijfelt, verzin dan iets wat nog eenvoudiger te doen is.
  • Plezier: het moet iets zijn wat je leuk vindt om te doen.

Vanzelfsprekend moet het iets zijn waarvan jij en/of anderen een beetje gelukkiger worden op het werk.

Vijf snelle, eenvoudige dingen die ik ga doen voor meer geluk op het werk:

1.

2.

3.

4.

5.

Voeg nu een actiepunt toe dat iets meer van je vraagt. Bijvoorbeeld een lastig gesprek, een beslissing of van baan switchen als je daaraan zit te denken.

Een actiepunt voor meer geluk op het werk dat iets meer van me vraagt:

1.

 

Hieronder vind je een paar tips voor het kiezen van de juiste onderwerpen voor je geluksplan.

Zoek uit waar jij en anderen gelukkig van worden

In hoofdstuk 2 zagen we waar de meeste mensen gelukkig van worden op het werk:

  1. Positief zijn
  2. Leren
  3. Open staan
  4. Deelnemen
  5. Betekenis vinden
  6. Liefhebben

Wat gebeurt er op deze gebieden al in je huidige baan? Waar kan nog wat bij? Hoe kun je op elk gebied meer doen om jezelf en anderen een klein beetje gelukkiger te maken?

Betrek anderen erbij

Je kunt het in je eentje doen, maar het is veel makkelijker en leuker om samen met anderen geluk te verspreiden. Nodig je collega’s uit om mee te werken aan een project. Vraag juist de mensen die positief staan tegenover het idee van gelukkig zijn op het werk, vooral als ze van nature gelukkig, gezellig en energiek  zijn.

Spreek samen af, knal een paar voorstellen de lucht in en ga aan de slag met de simpelste en leukste ideeën. Zo pakten de verpleegsters van H4 het aan en je weet hoe goed dat heeft uitgepakt (zie hoofdstuk 8).

Zorg dat het besmettelijk is

Het is nog veel beter als je een idee hebt dat zichzelf reproduceert, dat zichzelf als het ware over de werkplek verspreidt. Je kunt een lijst maken met ‘Waarom onze afdeling, team of werkgroep top is’. Schrijf de eerste reden bovenaan en geef de lijst dan door aan een collega. Als iedereen klaar is, hangt het papier dan goed zichtbaar op. Of je maakt kleine kaartjes met ‘Dankjewel’ erop voor wie hard gewerkt heeft. Zij kunnen hun kaartje dan weer aan iemand anders doorgeven.

Kies iets waar jij weinig voor hoeft te doen, maar waar wel veel mensen bij betrokken zijn, zodat ze gaan meedoen.

Geven om te ontvangen

Het lijkt een universele wet dat je moet weggeven aan anderen wat je zelf wilt hebben. Wil je meer waardering? Begin met anderen meer te waarderen en ze zullen dat ook bij jou doen. Wil je omringd worden door gelukkige mensen? Zorg dat je zelf gelukkig bent. Wil je elke ochtend vrolijk begroet worden? Begin zelf met goedemorgen zeggen.

Is er iets waarvan je zelf meer wilt ontvangen, kijk dan of het mogelijk is het aan anderen te geven. Geef om te ontvangen.

Maak het leuk en speels

Ik doe zaken vanuit de gedachte dat het leuk moet zijn. Dat is de basis van waaruit ik alles heb opgebouwd. Meer dan wat dan ook is plezier het geheim van het succes van Virgin.

—Richard Branson, CEO van Virgin

Hoe meer plezier en speelsheid je aan dit proces kunt toevoegen, hoe beter. Denk eens aan het tegenovergestelde: een boek waarin staat dat de weg naar gelukkig zijn op het werk een lang, zwaar en vervelend traject is. Zo’n boek gooi je toch meteen aan de kant?

Probeer het maar!

Je kunt dagen bezig zijn met het perfecte plan, maar je kunt ook beginnen met een paar leuke dingen en die uitproberen. Als het werkt, is dat mooi meegenomen. Zo niet, dan verzin je wat anders.

Vertrouw op je gevoel. Als het goed voelt om iets uit te proberen, doe het dan!

Maak anderen gelukkig

De beste manier om jezelf gelukkig te maken blijft: anderen gelukkig maken. Als je geluk kunt overdragen op anderen, word je zelf ook gelukkig, want:

  • Het is leuk om mensen blij te maken.
  • Ze worden vrolijker en gezelliger.
  • Ze zullen misschien jou ook gelukkiger maken.

Offer je eigen geluk op het werk niet op aan dat van anderen. Zoek naar de middenweg waarbij je anderen gelukkig maakt en jezelf ook.

Maak tijd voor geluk

Als je gelukkiger wilt worden op je werk, dan moet je daar tijd voor vrijmaken. Dat kan een uitdaging zijn met de arbeidsomstandigheden van tegenwoordig. Misschien voelt het alsof je geen tijd kunt vrijplannen, maar helaas heb je de tijd niet om het NIET te doen.

Kletsen met een collega, iemand uit de brand helpen, nieuwe vaardigheden leren of iets nuttigs doen buiten de organisatie kost inderdaad tijd. Maar die is welbesteed, want door jezelf en anderen gelukkiger te maken, gaat iedereen efficiënter werken.

Stel, het kost je tien procent van je werkweek om jezelf en anderen gelukkiger te maken en het resultaat is dat je twintig procent efficiënter wordt. Dan zou je wel stom zijn als je geen tijd ging vrijmaken.

Rustig doorgaan

Kijk elke week, bijvoorbeeld op maandagmorgen, even naar je geluksplan.

Als je een of twee dingen op je lijst hebt uitgevoerd, schrijf er dan een of twee nieuwe bij. Dan heb je altijd vijf snelle, eenvoudige, leuke dingen op papier staan en eentje extra die wat meer van je vraagt met het oog op gelukkig worden op je werk.

Als je verder gaat, zorg er dan voor:

  • Dat je niet te streng tegen jezelf bent als je geen tijd hebt gehad om aan je lijst te werken. Je hebt alle tijd.
  • Dat je zonder druk bezig bent. Het werkt of het werkt niet. Zolang je het maar probeert, is alles in orde.

Haal alle druk ervanaf, je kunt niet van jezelf eisen dat je gelukkig bent.
Vier je successen

Heb je je doel bereikt en ben je gelukkig op je werk of heb je een gelukkige werkplek gecreëerd, dan moet dat gevierd worden. Dat kan op veel verschillende manieren, maar het is van vitaal belang dat je bij de gebeurtenis stilstaat en je overwinning viert. Wat je zou kunnen doen:

  • Roep de hele afdeling samen, zet ze goed neer en doe een Mexicaanse wave.
  • Ga vrolijke liedjes zingen, zoals “We are the champions” or “Always look on the bright side of life”. Hoe harder en valser, hoe beter.
  • Koop een grote trofee, beker of medaille en zet die in je kantoor. Het moet zo groot en lelijk mogelijk zijn.
  • Roep de mensen bij elkaar, kondig aan wat je bereikt hebt en ga keihard klappen.
  • Zet een muziekje aan en doe een overwinningsdans, zo wild en maf als het maar kan.
  • Geef een feest, naast de geplande zomer- en kerstfeestjes.
  • Deel cadeautjes uit. Niets bijzonders of duurs, wel creatief en grappig.
  • Hang het kantoor vol ballonnen.
  • Deel overal high-fives uit.

Deel wat je doet

Heb je iets gevonden dat werkt, houd het dan niet voor jezelf. Deel je fantastische ideeën, tips en tools en al je overige invallen.

Deel het met je bedrijf. Nog beter: deel op mijn blog met de hele wereld en de andere lezers van mijn boek wat jij hebt gedaan om jezelf en anderen gelukkig op het werk te maken.

www.positivesharing.com/happyhouris9to5.