Stel je voor…
Gelukkig op je werk.
Gelukkig? Op je werk?
Gelukkig… op je werk?
Stel je eens voor dat je op een maandagmorgen vroeg wakker wordt. Kijk naar jezelf terwijl je de wekker uit zet en nog even blijft liggen voor je opstaat. Je ligt heerlijk in je warme bed en wilt nog even van dat gevoel genieten. Maar zodra je denkt aan de werkweek die voor je ligt, begin je te glimlachen en ben je klaar om het bed uit te springen.
Je weet gewoon dat het een fantastische week gaat worden. Je mag geweldig werk gaan doen waar je trots op kunt zijn. Je zult een verschil uitmaken, net als vorige week en de week daarvoor. Je kijkt ernaar uit om plezier met je collega’s te hebben. Je zult ze helpen wanneer je maar kan en zij helpen jou als het nodig is. Je weet dat je omringd bent door mensen die je mag en met wie je kan praten. Mensen die jou waarderen voor wie je bent en voor wat je doet.
Je hebt zin in het werken met je baas, iemand die jij echt bewondert om haar vaardigheden, haar vriendelijkheid en hoe ze het beste in anderen naar boven haalt.
Je kunt niet wachten om contact te hebben met je klanten en afnemers. Je hebt al zo vaak mogen horen dat jouw plezierige, competente houding een inspiratie voor hen is –vaak komen ze speciaal voor jou terug.
Maar vooral kijk je er naar uit om een positief verschil te maken. Je weet dat je, met jouw persoonlijkheid en vaardigheden, werk zult doen waar je trots op bent.
Je kunt evenmin wachten om ‘s avonds thuis te komen, helemaal bijgetankt. Hoewel je met aandacht en concentratie werkt, heb je zoveel plezier in je werk, dat het je meer energie oplevert dan waarmee je de dag begonnen bent. Na weer zo’n geweldige werkdag heb je zin om die energie en positiviteit te delen met je vrienden en familie.
Stel je eens even voor hoe het zou zijn om op maandagmorgen in bed te liggen met: “JA! Ik mag naar deze week naar mijn werk!”
Kunnen we eigenlijk wel zo gelukkig zijn op ons werk? Is het mogelijk dat we op ons werk energiek zijn, plezier hebben, fantastische dingen doen, genieten van de mensen met wie we werken, onze klanten bejubelen, trots zijn op wat we doen, en ons op de maandagmorgen verheugen zoals anderen naar de vrijdagmiddag verlangen?
Of moeten we gewoon maar accepteren dat werken vervelend en zwaar is en dat we er daarom voor betaald worden?
Dit boek wil je duidelijk maken dat je zeer zeker gelukkig op je werk kunt zijn. Dat zal geweldig uitpakken voor jou en je baan, je bedrijf en je carrière, want je krijgt:
- Meer drive en motivatie.
- Betere relaties met je collega’s.
- Meer succes.
- Meer creativiteit en goede ideeën.
- Meer energie.
- Betere gezondheid.
- Minder stress.
- Veel meer plezier.
Buiten het werk wordt je leven ook beter, omdat je baan een bron van energie en leuke ervaringen wordt in plaats van een stressvolle, pijnlijke, frustrerende verplichting. Wat gewoon niet goed is voor de mens.
Organisaties ontdekken steeds meer dat alles beter gaat met geluk en dat gelukkige organisaties dit hebben:
- Hogere productiviteit: gelukkige mensen bereiken hogere resultaten.
- Hogere kwaliteit, want gelukkige werknemers voelen zich betrokken bij kwaliteit.
- Minder absentie: mensen gaan gewoon graag naar hun werk.
- Minder stress en burnout: gelukkige mensen zijn minder gevoelig voor stress.
- De beste mensen: iedereen wil graag voor een gelukkige organisatie werken.
- Hogere sales: gelukkige mensen zijn de beste in sales.
- Hogere klanttevredenheid: gelukkige werknemers zijn de beste basis voor goede service.
- Meer creativiteit en innovatie: gelukkige mensen zijn creatiever.
- Beter aanpassingsvermogen: gelukkige mensen kunnen zich beter aanpassen en staan meer open voor verandering.
- Beter presterende aandelen en meer winst: vanwege alle redenen hierboven.
Kortom: gelukkige organisaties zijn efficiënter en verdienen meer geld. En ze maken mensen gelukkig, wat natuurlijk al een doel op zich is.
De keerzijde
De meeste mensen kennen waarschijnlijk wel de keerzijde en zijn ongelukkig op hun werk. Ik ben ooit een jaar lang ongelukkig op mijn werk geweest en ik vond iedere seconde vreselijk.
Nadat ik in 1994 mijn master in computerwetenschap had gehaald, werkte ik als developer en consultant. In 1997 richtte ik met een paar mede-nerds het softwarebedrijf Enterprise Systems op.
Toen we begonnen met het bedrijf hadden we een gigantisch voordeel: we hadden nul verstand van een bedrijf runnen. De drie oprichters: ikzelf, Patrik Helenius en Martin Broch Petersen, waren drie vrolijke nerds, prima techneuten zonder enige bedrijfskundige ervaring.
We wisten aardig goed uit onze vorige banen hoe het NIET moest, maar hadden vooral de passie om de dingen GOED te doen en om een werkomgeving te creëren die mensen echt leuk zouden vinden. Dit voorkwam dat we zouden vervallen in ‘’business as usual’’ en maakte de weg vrij voor ons om een ontraditionele aanpak te proberen.
Het werkte. In ons bedrijf:
- Deden mensen uitstekend werk.
- Namen alle werknemers hun verantwoordelijkheid en kwamen ze waar nodig in actie.
- Werd goed verdiend. Niet obsceen, gewoon goed.
- Legden we de focus op continue opleiding en training.
- Was iedereen betrokken bij het leiden van het bedrijf.
- Was iedereen gemotiveerd en betrokken.
- Werd er niet te veel gewerkt, per week 40 uur of minder.
- Hadden we ontzettend veel plezier.
Hoe leuk het ook was, na drie jaar voelde ik me ingeperkt en opgesloten. Ik wilde iets nieuws en daar was binnen het bedrijf geen ruimte voor. Ik overwoog langdurig om bij het bedrijf weg te gaan, maar kwam er niet toe om echt op te stappen. Dat was een vergissing.
Tijdens mijn laatste jaar bij het bedrijf was ik wanhopig ongelukkig. Zodra ik wakker werd, zocht ik een smoes om thuis te blijven. Op het werk kwam er weinig uit mijn handen en ik zat vooral de uren te tellen tot ik weer naar huis kon.
En het ergste is: ik herkende mezelf amper. Ik werd moe, negatief en verbitterd. Niet alleen op mijn werk, maar ook daarbuiten. Ik was depressief en geïrriteerd over alles en iedereen.
Normaal gesproken ben ik erg creatief en heb ik tien nieuwe ideeën per dag, maar in die tijd droogde mijn creativiteit op. Ik kon niets bedenken om mijn leven te redden en alle ideeën van andere mensen klonken me verschrikkelijk in de oren.
In juni 2001 nam ik eindelijk ontslag. Ik besloot om niet direct een nieuwe baan te zoeken, maar de tijd te nemen om te herstellen. In die zomermaanden met (voor Denemarken) uitzonderlijk mooi weer, kwam ik langzaam weer tot mijn oude zelf. Ik dacht geen seconde na over een nieuwe baan, advertenties lezen of een nieuw bedrijf opzetten.
Op een prachtige zomerdag zat ik op het strand en ineens wist ik het: Happiness at work. Dat is het! Dat is mijn passie! Daar wil ik mee werken. Zo ontstond het Happy At Work Project en sinds begin 2003 maken wij mensen gelukkig op hun werk. Leiding en werknemers van organisaties als IBM, Lego, DaimlerChrysler, PriceWaterhouseCoopers, Pfizer en vele andere zijn gelukkiger op hun werk door onze methodes te proberen.
Ik kan rustig stellen dat er geen betere baan bestaat dan andere mensen gelukkig maken! Het is altijd leuk, opwindend en lonend. Als je erover nadenkt, is dat toch ook de ware bedoeling van de meeste banen: andere mensen gelukkig maken? Je moet je klanten gelukkig maken. Of je collega’s. Of je baas. Of de aandeelhouders.
Een verpleegster die haar patiënten gelukkig en gezond maakt, is beter dan iemand die ze alleen maar gezond maakt. Een baas die zijn werknemers gelukkig en efficiënt maakt, is beter dan iemand die alleen op efficiëntie wil scoren. Een leraar die zijn leerlingen slimmer en gelukkiger maakt, is beter dan iemand die alleen kennis doorgeeft.
Ga voor deze aanpak op je werk en in zaken: maak mensen gelukkig, zoveel en zo vaak als je maar kunt. Dan kun je niet verliezen. En je hebt het ook nog eens fantastisch naar je zin!
Een gelukkige toekomst
Ik het geweldig nieuws voor je: Happiness At Work zal op bijna alle werkplekken plaatsvinden. Het is onvermijdelijk. In de zakenwereld leeft de enorme tendens om van werken een positieve belevenis te maken. Misschien nog niet in alle landen of op iedere werkplek, maar dat zal niet lang meer duren.
De reden is simpel maar krachtig: vandaag de dag zijn klanttevredenheid, efficiëntie en innovatie de belangrijkste succesfactoren van een organisatie. Het maakt niet uit hoe efficiënt een bedrijf is in het produceren van goederen van gisteren als het niet de creativiteit heeft om die van morgen te ontwikkelen. Het interesseert niemand hoe efficiënt de bedrijfsprocessen zijn als de klanten er geen goed gevoel bij hebben.
Onderzoeken wijzen steeds weer uit dat gelukkige organisaties productiever, creatiever en servicegerichter zijn dan ongelukkige. Daarom zullen de gelukkige organisaties de ongelukkige de markt uit blazen. Business heeft een gelukkige toekomst. Het is onontkoombaar.
Hoe dan ook, als we nu op iets constructiefs overgaan, zijn we des te eerder gelukkig op het werk. We kunnen beter nog dit jaar de persoonlijke en financiële voordelen op ons werk plukken, dan over vijf of tien jaar.
Die gedachte haalt mij bijna iedere maandagochtend uit mijn bed, lachend en wel!