Voorwoord

Voorwoord

Door Lars Kolind

De eerste keer dat ik Alexanders functie op zijn visitekaartje zag staan, kon ik dat eigenlijk niet serieus nemen. Chief Happiness Officer, wat krijgen we nou?

Later kwam ik er achter dat Alexander toch een punt heeft: gelukkige werknemers, managers, klanten en leveranciers vormen het beste team. Ze krijgen meer werk gedaan, komen met meer nieuwe ideeën en creëren meer waarde.

Geluk kan deel uitmaken van het concurrerend vermogen van een organisatie. Het geeft vorm aan de organisatiecultuur, trekt de meest getalenteerde mensen aan en zorgt ervoor dat ze langer blijven.

Om een nieuwe formule voor bedrijfsvoering in de 21e eeuw te vinden, heb ik heel wat wat jaren onderzoek en experimenten gedaan. Ik wil een alternatief te vinden voor de rigide, hiërarchische, op financiën gebaseerde bedrijfskundige en organisatiemodellen van gisteren.

 

Ik kwam uit op vier sleutelelementen:

  1. Zingeving die belangrijker is dan winst.
  2. Deelgenootschap tussen het bedrijf, zijn werknemers en anderen.
  3. Een samenwerkende organisatie.
  4. Leiderschap gebaseerd op waarden.

Dit boek lezend, verbaasde ik me erover dat geluk voor ieder bedrijf ondersteunend is op alle vier de elementen. Bedrijven zijn zelden gelukkig als ze alleen op geld gericht zijn. Het is veel leuker om voor een nobel doel te werken.

Niemand wordt gelukkig als organisatie en werknemers tegenover elkaar staan of vijanden zijn in plaats van partners. Als er barrières tussen werknemers staan die hun samenwerking belemmeren, gaat de energie eerder op aan interne onenigheid dan aan klanttevredenheid.

Zo simpel is het.

Daarom durf ik te stellen dat geluk geen geintje is in management. Het is bloedserieus: gelukkige organisaties zullen winnen. Gelukkige organisaties zullen groeien en gelukkige organisaties zullen innoveren.

De organisatie van de toekomst is… gelukkig.

 

Lars Kolind

 

Lars Kolind is de internationaal gerenommeerde directeur van Oticon. Hij is verantwoordelijk voor de spectaculaire turnaround van deze fabrikant van gehoortoestellen.

Tijdens zijn jaren als directeur (1988-1998) heeft hij Oticon van de rand van de afgrond naar wereldmarktleiderschap gebracht. Zijn turnaround bestond uit invoering van de spaghettiorganisatie, mobiele werkplekken en het papierloze kantoor; verplichte literatuur op de meeste bedrijfskundeopleidingen.

Lars is voorzitter van de Grundfos Foundation en auteur van The Second Cycle—Winning the War Against Bureaucracy.